Winkelgebied 'Hart van Zuid'
Ondernemers ‘Hart van Zuid’ bundelen krachten en zetten winkelgebied op de kaart met geld uit Ondernemersfonds
Hoe ondernemers van 'Hart van Zuid' gebruik maken van het Ondernemersfonds
Barry Bosman: “Met zo’n mooi bedrag kunnen we geweldige dingen doen”
De winkeliers en bevlogen ondernemers van de Willem de Zwijgerlaan, Frederik Hendriklaan en de N.G. Piersonstraat hebben zich afgelopen jaar verenigd onder de noemer ‘Hart van Zuid’. Sindsdien werken de negentien zaken intensiever dan ooit samen. Alles om ervoor te zorgen dat klanten hun unieke winkelgebied nog beter weten te vinden. Om hun mooie plannen te kunnen realiseren, maakt de winkeliersvereniging dankbaar gebruik van budget uit het Ondernemersfonds Alkmaar (OFA). Voorzitter Barry Bosman: “Een kwestie van goed voor gaan zitten. Dan is het zo gepiept.”
We spreken Bosman - kersverse winnaar van de befaamde ANKO Ondernemers Award 2024 - op een zonnige dinsdag in zijn eigen kapsalon. Twaalf jaar geleden nam hij de zaak - samen met zus Marleen - van zijn ouders over. Sindsdien is hij tevens voorzitter van de winkeliersvereniging. Hij vertelt: “Dat collectief bestond dus al wel, maar daar was dan ook eigenlijk alles mee gezegd. Er kwam niet veel van de grond. Begrijpelijk: ondernemers zijn nu eenmaal druk met het runnen van hun eigen zaak.”
Gouden tip
Precies op het juiste moment werd Bosman tijdens een knipbeurt per toeval getipt over het Ondernemersfonds. “Met als inspiratie het straatbeeld van Amsterdam-Zuid in mijn achterhoofd, liep ik al een tijdje met het idee rond om ons winkelcentrum van extra groen te voorzien. Ik had vorig jaar diverse offertes voor nieuwe plantenbakken opgevraagd, maar daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. En ondernemers investeren zo’n bedrag nu eenmaal liever in hun eigen zaak dan in het straatbeeld. Dan is het lastig om gezamenlijk zoiets groots van de grond te krijgen.”
De timing van het advies om eens in het Ondernemersfonds te duiken, kon dus niet beter. “Ik ben me gaan verdiepen in het fonds en zag al snel: met deze budgetten krijg je nog eens wat los”, vervolgt Bosman. “Daar stel je toffe dingen van voor. Ik ben meteen in de pen gekropen om namens de winkeliersvereniging een aanvraag te doen voor de nieuwe, stalen plantenbakken.”
Zo gepiept
Het was zo rond - en de bakken sieren het straatbeeld inmiddels alweer enkele maanden. “De aanvraag zelf is vrij easy. Een kwestie van even goed voor gaan zitten en offertes insturen. En als je toch hulp nodig hebt, helpt het bestuur waar dat nodig is.”
Naast het verfraaien van het straatbeeld heeft het budget uit het Ondernemersfonds Hart van Zuid ook de mogelijkheid gegeven om creatief bureau Team de Haas in te schakelen. “Om echt alle ondernemers te betrekken bij deze ‘rebranding’ van ons winkelcentrum én om een stukje marketing uit handen te nemen”, legt Bosman uit. “Zo hebben we samen een presentatie opgetuigd over de plannen die we met budget uit het Ondernemersfonds in gang wilden zetten - ook voor niet-leden van de winkeliersvereniging. En het mooie: daarna werd zo goed als iedereen lid. Heel tof, want met elkaar kunnen we het centrum fantastisch op de kaart zetten.”
Hart van Zuid bruist
Intussen komen de leden elk kwartaal samen om te eten en mooie plannen te smeden. Zo loopt er een nieuwe aanvraag bij het Ondernemersfonds voor feestverlichting in de wintermaanden en extra plantenbakken. “Want iedereen mag het weten: het bruist in Hart van Zuid”, besluit Bosman.